Wij zijn op de hoogte van ontwikkelingen
die voor u als ondernemer belangrijk zijn.

5 tips om procedures van thuiswerkers te voorkomen

02 september, 2021 – Marius Rebel

Veel werknemers willen ook na de coronacrisis thuis blijven werken. Dat brengt nieuwe risico’s mee voor u als werkgever. Met deze 5 tips verkleint u de kans op procedures van thuiswerkers.

De toekomst is hybride. Althans, als het om werken gaat. Slechts 10 procent van de werknemers wil weer fulltime op kantoor werken. 20 procent blijft het liefst helemaal thuis, 70 procent ziet een aantal dagen thuis en een aantal dagen op kantoor als het nieuwe ideaal. Dat thuiswerken is niet zonder risico. Uit onderzoeken blijkt dat werknemers die tijdens de coronapandemie thuiswerkten veel meer klachten hadden over hun fysieke en mentale gezondheid. De verwachting is dat we binnenkort de eerste procedures gaan zien, waarbij thuiswerkers hun werkgever daarvoor verantwoordelijk gaan stellen.

Tip 1: Controleer de thuiswerkplek

Als werkgever bent u verantwoordelijk voor een ergonomisch ingerichte werkplek. Het maakt daarbij niet uit waar die werkplek staat: bij u op kantoor of bij de werknemer thuis. Sommige bedrijven stellen zelf bureaus, stoelen en apparatuur ter beschikking, andere werkgevers geven een geldbedrag waarmee werknemers hun thuiswerkplek inrichten. Waar u ook voor kiest, u moet zélf controleren of de werkplek daadwerkelijk ergonomisch is ingericht.

Tip 2: Geef concrete instructies

U doet er verstandig aan om werknemers concrete instructies te geven over hun zithouding, verlichting van de werkplek, de afstand tot het beeldscherm en het inlassen van korte pauzes met voldoende beweging. Dat lijkt wellicht betuttelend, maar voorkomen is beter dan genezen. Bovendien werkt het in uw voordeel als u tijdens een eventuele procedure kunt aantonen dat u medewerkers geïnstrueerd heeft over hoe ze gezond hun thuiswerk kunnen doen. 

Tip 3: Monitor de werkdruk individueel 

Als werkgever bent u wettelijk verplicht om de werkdruk van uw medewerkers in de gaten te houden. Hoe meer werknemers thuiswerken, hoe lastiger dat wordt. Informeer daarom geregeld naar de werkdruk. Niet alleen in teamvergaderingen, maar ook één-op-één per werknemer en bijvoorbeeld tijdens functioneringsgesprekken. Het voordeel van dat laatste is dat u op papier kunt aantonen dat u de werkdruk als werkgever heeft gemonitord.

Tip 4: Actualiseer uw RI&E

Werkgevers moeten een risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) hebben. Heeft u nog geen RI&E? Diverse brancheverenigingen bieden gratis tools aan om zo’n RI&E te maken. U kunt ook de tool van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gebruiken. Als u al een RI&E heeft, is het belangrijk dat u die bijwerkt. Ga in op nieuwe thuiswerkrisico’s en geef aan hoe u daarmee omgaat.  

Tip 5: Betrek de OR

Hebt u een ondernemingsraad? Vergeet die dan niet in te schakelen bij het maken van een thuiswerkregeling. Bij de invoering van thuiswerken in de organisatie heeft de OR namelijk instemmingsrecht.
 
Heeft u vragen over de juridische kanten van hybride werken of thuiswerken? Of is er al sprake van een conflict binnen uw organisatie over de thuiswerkregeling? Onze gespecialiseerde arbeidsrechtjuristen ondersteunen u graag. 

 


Terug naar overzicht